Stjernekrigen fortsetter

Slett skuespill og en syltynn historie. Star Wars-filmene regnes likevel for å være en av filmhistoriens viktigste, og i august kommer oppfølgeren.



BRUDD: Etter Star Wars-filmene snudde Hollywood seg vekk fra samfunnskritisk film, mener Johannes Berg.

star wars-fakta
• Spilte inn 615 millioner kroner i løpet av seks dager. Har i dag spilt inn over 100 milliarder kroner.
• Handler om den klassiske kampen mellom det gode og onde. Luke Skywalker er den unge helten som prøver å redde prinsesse Leia fra den onde og sorthjelmede Darth Vader som regjerer i det galaktsike riket.
• Nominert til elleve Oscar-priser, mottok syv av dem for blant annet beste spesialeffekter, klipping og kostymer. Også oppfølgerne Imperiet slår tilbake (1980) og Jediridderen vender tilbake (1983) mottok hver sin Oscar for beste spesialeffekter.






På slutten av 60-tallet fikk film-regissøren og antropologistudenten George Lucas ideen om å lage et helteepos hvor handlingen utspilte seg i verdensrommet. Men ingen av filmselskapene var villige til satse penger på et prosjekt basert på en gammeldags og overtydelig historie. Lucas hadde riktignok noen år tidligere hatt en viss suksess med filmen American Grafitti, en selvbiografisk hyllest til 50-tallets uproblematiske småbyliv.
Denne gangen takket imidlertid de store filmselskapene som Universal og United Artist pent nei til å støtte et prosjekt de var nødt til å tape penger på. Hadde det ikke vært for Alan Ladd i filmselskapet Fox, ville Star Wars-trilogien forblitt et
skrivebordsprosjekt. Ladd satset direktørstolen for å overbevise resten av ledelsen om at det var store penger å tjene på en fantasifull såpe i verdensrommet.

Manglet troverdighet

Filmen ble gjennomført, men stemningen var laber da Lucas i 1977 forhåndsviste filmen for sine venner. Historien manglet troverdighet, moralen var overtydelig og skuespillerprestasjonene til Harrison Ford, Mark Hamill og Alec Guiness for svake. Vennene betraktet Lucas fremtidige regissørkarriere som avsluttet. Bortsett fra Lucas gamle venn og kollega Steven Spielberg. Spielberg spådde Star Wars en ubetinget suksess nettopp på grunn av hva den var: Uskyldig og moralsk.
Resten er som tatt ut av en Hollywood-film med lykkelig slutt. Bare i løpet av den første uken spilte Star Wars inn ufattelige 615 millioner kroner. Oppfølgerne The Empire strikes back (1980) og The return of the Jedi (1983) ble like store suksesser. I dag har filmene spilt inn til sammen over 100 milliarder kroner. I tillegg kommer lisensinntekter på spinoff-produktene på 22 milliarder kroner. Selv er Lucas’ formue beregnet til 15 milliarder kroner.
Først 22 år etter premieren finnes teknologien til å lage oppfølgerne. Filmene tar utgangspunkt i historien før Star Wars-trilogien begynner. Her følger vi den unge Anakin Skywalker frem til han går over til den onde siden og blir Darth Vader. The Phanthom Menace har premiere 20. august.

Spaceopera

George Lucas hentet mye inspirasjon fra sjangeren Space-opera, og særlig fra de utallige versjonene av Lyn Gordon. Det var b-filmer fra 30-tallet med syltynne historier og elendige effekter.
– Lucas tok spenningen fra disse filmene, men redesignet dem og gjorde effektene bedre. Det er vel nettopp effektene som gjør Star Wars til noen av de mest populære filmene noensinne, mener historiker og sekretær i blindernstudentenes science fiction-forening Johannes Berg.
I tillegg hentet antropologistudenten Lucas mye fra klassiske mytologi og særlig fra boken The Hero with a Thousand Faces av professoren Joseph Campell. Allerede i innledningen med den klassiske «A long, long time ago, in a galaxy far, far away,» legger ikke Lucas særlig skjul på at Star Wars er eventyr.
– Filmen har alle elementene vi kjenner fra folkeeventyrene. Her har vi kampen mellom det gode og onde, den klassiske hovedpersonen fra enkle kår som alene seirer over det onde. I tillegg blander Lucas inn litt Freud, når hovedpersonen Luke Skywalker ender opp med å sable ned sin erkemotstander og egen far Darth Vader, forklarer Berg.

Stueren science fiction

I ettertid betraktes nok Star Wars som den viktigste science fiction-filmen etter Stanley Kubrics 2001 – en romodyssé. Riktignok ble ikke Star Wars særlig godt mottatt av filmanmelderne da den kom. Til det var historien for enkel og overfladisk. Men mens 2001 var tung og lite forståelig hadde Star Wars en bred folkelig appell.
På kjøpet ble endelig science fiction-sjangeren stueren, Filmanmelderne kritiserte George Lucas for sin lettbente omgang med virkeligheten, mens science fiction-entusiastene kritiserte filmen for å være lite tro mot sjangeren
– Kritikken var for så vidt berettiget, det kommer vel an på hvordan du definerer sjangeren. Star Wars faller trolig inn under det vi kaller for spaceopera, som er en undersjanger av science fiction. Den kjennetegnes ved å være heroisk, sentimental, episk og bredt anlagt. Science fiction-entusiastene kritiserte Star Wars for å være lite vitenskapelig og urealistisk. Det var for mye usaklig datateknologi. I tillegg har ikke Star Wars et snev av samfunnskritikk i seg, noe som er vanlig i klassiske science fiction-filmer, forklarer Berg.

68-er oppgjør

Etter Star Wars-premieren begynte amerikanerne å gå på kino igjen. Filmer som Easy Rider og Sabrinski Point var riktignok filmer av høy kunstnerisk kvalitet, men noen store publikumssuksesser var de ikke. Berg mener å se et klart skille i amerikansk filmproduskjon før og etter 1977. Med Star Wars snudde filmskaperne seg vekk fra Europa og den motkulturelle og samfunnskritiske trenden fra slutten av 60-tallet.
– Star Wars er en ukomplisert historie blottet for enhver samfunnskritikk. Star Wars-filmene er gode familiefilmer med god moral og fullstendig fri for sex. Den er heller ikke særlig eksprimentell i formen. På mange måter kan man si at Star Wars-filmen var det endelige bruddet med 68-generasjonen i amerikansk filmindustri, mener Berg.
– Det er vanskelig å se noen åpenbar grunn til at Star Wars har fått den populariteten den har fått. Lucas ønsket å fortelle en enkel men sterk historie. Klassisk mytologi er noe vi alle har et forhold til. I grunn er det ganske så sterke saker, mener Berg.

Av Thomas A.Ege og
Khai Nguyen (foto)




Scene fra den nye Star Wars filmen «The phantom menace», Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) i en klassisk fektescene mot en ond Sith Lord