Den ultimate lydorgie

Lyden av en hvinende fabrikkdør, en sirkelsag eller en avispresse er ikke alltid ubehagelig støy. Det kan også være musikk, noe årets Ultimafestival prøver å få frem.



STØYVEGG: Installasjonen Speace er en kombinasjon av flimrende bilder og fengende støy.

Av Ingrid K. Lund og Khai Nguyen (foto)


– Som storbyfenomen skal Ultima skape nye rom og kreative visjoner av den urbane virkeligheten. Moderne teknologi er en uløselig del av dette bildet. Vi setter derfor fokus på musikk og maskin med utgangspunkt i det skapende mennesket, forteller festivaldirektør Åse Hedstrøm om Ultimas sterke fokus på maskinen.
Konsertene i prosjektet Musikk og maskin, der også studenter fra Norges musikkhøgskole opptrer, fremføres i en nedlagt fabrikkhall på Vulkantomta ved Akerselva. Der skal de tre statlige kulturinstitusjonene Rikskonsertene, Riksutstillinger og Riksteateret samlokaliseres i 2001. Utenfor inngangen står installasjonen Spaece. Den består av en videoskulptur som viser bilder av blant annet sildeoljetanken i Melbu til lydkollasjmusikk av Biosphere og Deathprod.
– Blandingen av maskinell larm og rolig, svevende musikk er helt fantastisk. Det er veldig behagelig å stå og se fargene som blinker over skjermene også, sier en begeistret HF-student som bare er kommet for å oppleve installasjonen.
Andre fremmøtte er mer skeptiske.
– Spaece er flott å se på, men det er altfor mye bråk. Jeg har stått og pusset trapp med slipemaskin i hele dag, og denne musikken lyder nesten på samme måten, mener en annen besøkende som liker skulpturen best sett fra baksiden.

Bryt lydmuren

Lydinntrykkene er ikke mindre påtrengende inne i selve konsertlokalet. Der får publikum høre resultatet av «Bryt lydmuren», et prosjekt hvor ungdom skaper og fremfører musikk sammen med erfarne komponister og musikere.
Gruppen PreSens er en av de opptredende. Under slagordet «tiden tikker videre mens musikken blir til» improviserer de frem musikk som svinger fra det såvidt hørbare til det intenst støyende, som får de gamle fabrikkveggene til å bevre. Ved å bearbeide og manipulere akustiske instrumenter elektronisk, gjenskaper PreSens lydene av et usmurt samlebånd, skritt mot hardt steingulv, en sag og et skrujern i musikken.
– All lyd, selv den mest gjennomtrengende støy, er musikk bare man bearbeider den på den rette måten. Det synes jeg musikken til PreSens er et glitrende eksempel på, hevder en fornøyd konsertgjenger.
I tillegg til PreSens opptrer også kvartetten SPUNK fra Norges Musikkhøgskole med sin fordomsfrie musikalske utforskning av uprøvde klanger i «Bryt lydmuren».
Den siste kunstneren som deltar i Ultimafestivalens Musikk og maskin-prosjekt er dataeksperten, oppfinneren og musikeren Matt Heckert. Han lager musikk ved å slå av og på ulike maskiner ved hjelp av datateknikk. Heckerts lydinstallasjon og Spaece blir å oppleve frem til 9. oktober.


BRYTER LYDMUREN: PreSens improviserer frem industriell samtidsmusikk